21 February 2013

CYST KU MENGECIL @ MENGECUT

Assalamualaikum wbt

                                                                    kredit pic : en google

Semalam daku dah pergi hospital untuk appointment IVF tu kan... sekali prof tu EL la plak... adoiyaa... so nurse bagi tarikh temujanji lain.. tapi lambat la plak... bulan April tu .. hurmm.. sebulan lebih lagi kan... aritu nak tggu dapat tarikh appointment yang semalam pun dekat sebulan lebih jugak... tu la kan.. kalau lah daku dah punya ada duit lebih... memang aku pergi hospital swasta... xsanggup dah nak tunggu lelama cenggini... lebih-lebih lagi bila dengar pasal dr prashant kat KL fertility tu, lagi lah daku rasa nak sangat proceed IVF kat sana... :(

Semalam dok sembang2 dengan gynae lagi sorang tu, kebetulan aku ada bawak file yang ada result ujian darah aku semua... termasuk ujian darah kolesterol tinggiku... huhu.. die nasihatkan aku jumpa pakar diet dekat unit diatetik (betul ke eja ni) erm, so aku setuju. elok gak tu. dia cakap kalau aku preggy sekarang pun dengan kolestrol tinggi dalam darah, memang xelok. 

Ok, sebelum tu, aku ada bgtau gak kat dia kalau aku ada cyst 5x3cm... die ckp kalau sebesar tu maybe aku kena bedah... then, aku mintak untuk scan. Dia scan n ckp "ooo... ini cyst folikel je, 3x2cm ... so, xpayah risau... dia akan mengecut". lepas je doc ckp camtu, rasa syukur Alhamdulillah sangat. aku dapat tengok gak imej cyst ku dekat screen tu. SAH ! memang dah kecik sket dari sblm ni... sebenarnya daku xkesah pun kalau kena operate, since untuk kebaikan dan memudahkan aku preggy, aku rela semuanya... tapi bila gynae dah ckp camtu syukur sangat ... apapun. tnggu saja next appointment ku nanti... huhuhu...

persoalanku sekarang, macamana cyst tu boleh mengecil? mungkin kah sebab period flow ku dah ok selepas ambil ubat herba cina tu? atau sebab amek duphaston? atau sebab masa raya cina aitu hari daku memang banyak sangat makan limau mandarin... (dlm sehari boleh sampai 10 biji - ok, agak melampau di situ <-- berkaitan ke? tapi menurut Dr. Hamid Arshat elok makan lemon kan bagi yang ada cyst atau fibroid) atau pun... entah la ye... apapun yang pasti, aku percaya semua yang berlaku adalah dengan izin Allah jua... harap-harap selepas ni cyst ku akan terus hilang dan jangan muncul2 lagi ye... Aamiin ... :)

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudi kan lah meng 'komen' ... thanks yaa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...